Témata závěrečných prací – vedoucí Jakub Jirsa

Níže uvedené návrhy slouží jako návod pro ty, kteří nechtějí či nemohou najít vlastní téma na závěrečnou práci. Velmi rád povedu témata z oblasti etiky, politické filosofie či antické filosofie, se kterými přijdete vy sami.

BAK označuje témata na bakalářskou práci; MGR označuje témata na diplomovou práci.

Práce je možné psát česky i anglicky.

Etika

Benatar a sebevražda (BAK i MGR)

Obstojí argument Davida Benatara, že navzdory jeho temnému přesvědčení o kvalitě a hodnotě lidského života (lepší je nebýt), z jeho pesimistické vize nevyplývá morální povinnost sebevraždy? Jak je jeho argument založen a nespočívá nakonec v chybném porozumění mezilidských vztahů?

Základní přehled: https://iep.utm.edu/anti-natalism/ a https://plato.stanford.edu/entries/suicide/ a https://plato.stanford.edu/entries/friendship/

  • Benatar, David. 2006. Better Never to Have Been: The Harm of Coming into Existence. Oxford: Oxford University Press.
  • Cowley, C., 2006, “Suicide Is Neither Rational Nor Irrational”, Ethical Theory and Moral Practice, 9: 495–504.
  • Dixon, Nicholas. “The Friendship Model of Filial Obligations,” Journal of Applied Philosophy, Vol. 12, No. 1 (1995), pp. 77-87.
  • Metz, T., 2013, Meaning in Life: An Analytic Study, Oxford: Oxford University Press.

Kant o konfliktu povinností

Jednej tak, aby se maxima tvé vůle mohla stát obecným zákonem. Znamená to, že nemohou existovat dva příkazy (či více příkazů) k protichůdnému a vzájemně se vylučujícímu jednání, které by byly oba/všechny správné? Dokáže Kantova etika uznat existenci etických dilemat, nebo se jedná jen o výsledek našich kognitivních nedostatků?

  • Hay, C. (2022). Kant on moral dilemmas. Kantian Review, 27(4), 557–572.
  • Hill, T. E., Jr. (1992). A Kantian perspective on moral rules. Philosophical Perspectives, 6, 285–304.
  • Hill, T. E., Jr. (1996). Moral dilemmas, gaps, and residues: A Kantian perspective. In H. E. Mason (Ed.), Moral dilemmas and moral theory (pp. 167–198). Oxford University Press.
  • Timmermann, J. (2013). Kantian dilemmas? Moral conflict in Kant’s ethical theory. Archiv für Geschichte der Philosophie, 95(1), 36–64.
  • Timmermann, J. (2007). Kant’s Groundwork of the Metaphysics of Morals: A commentary. Cambridge University Press.
  • Williams, B. (1973). Ethical consistency. In Problems of the self (pp. 166–186). Cambridge University Press.

Přátelství a morální povinnosti

Je přátelství legitimním důvodem pro nepřijetí obecnosti morálních pravidel? Zdá se, že jedním z požadavků, který máme na morální pravidla, je jejich obecnost – vztahují se na všechny stejným způsobem (výjimky jsou vždy problematické). Co však takové rodinné vztahy? Zdá se přirozené, že k dětem, rodičům apod. mám jisté specifické vazby. Co ale přátelství? Uměle (?) utvořená vazba – je nad (alespoň některými) etickými pravidly? Pokud ano, proč?

Základní přehled: https://iep.utm.edu/fil-obli/ a https://plato.stanford.edu/entries/friendship/ a https://plato.stanford.edu/entries/special-obligations/

  • Aristotelés, Etika Nikomachova
  • Keller, Simon. The Limits of Loyalty, Cambridge: Cambridge University Press (2007).
  • Thomas, L., 1987, “Friendship”, Synthese, 72: 217–36.
  • Williams, B., 1981, “Persons, Character, and Morality”, in Moral Luck, Cambridge: Cambridge University Press, 1–19.

 

Politika

Témata z politické filosofie budou doplněny – obecně vítám současná i historická témata spojená s politickou reakcí a anti-liberalismem. Rád bych vedl práce obecně o politice (Weber, Arendtová …) a o kritice politiky identity z liberální pozice (Lilla aj.).

 

Antika

Platónova kritika demokracie (BAK i MGR)

Platónova kritika demokracie v Ústavě vychází z jeho přesvědčení, že vede k chaosu, špatné správě věcí veřejných a úpadku morálních hodnot. Tvrdí, že demokracie tím, že poskytuje stejnou politickou moc všem občanům bez ohledu na jejich moudrost a kompetence, vede k vládě nevědomých a k převaze krátkodobých tužeb nad rozumným rozhodováním. Ve své alegorii o lodi přirovnává Platón demokratickou obec k plavidlu, na němž nekvalifikovaná posádka svrhne znalého navigátora, čímž ilustruje nebezpečí upřednostňování popularity před odborností. Dále varuje, že přílišná svoboda demokracie plodí nestabilitu a nakonec připravuje půdu pro tyranii.

  • Arruzza, Cinzia. A Wolf in the City : Tyranny and the Tyrant in Plato’s Republic. New York: Oxford University Press, 2018.
  • Johnstone, M.A., 2013,“Anarchic Souls: Plato’s Depiction of the Democratic Man,” Phronesis, 58(2): 139–159.
  • Monoson, S., 2000, Plato’s Democratic Entanglements, Princeton: Princeton University Press.
  • Ober, J., 1998, Political Dissent in Democratic Athens: Intellectual Critics of Popular Rule, Princeton: Princeton University Press.¨
  • Scott, D., 2000, “Plato’s critique of the democratic character.” Phronesis, 45: 19–37.
  • Schofield, Malcolm. Plato : Political Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2006.
  • Sharples, R. W. “Plato on Democracy and Expertise.” Greece and Rome 41.1 (1994): 49–56.

Ps. Xenofón, Aténská ústava – reakce a demokracie (BAK)

Tento text představuje konzervativní kritiku aténské demokracie. V čem přesně tato kritika spočívá a jaké má ideové základy? Jsou v textu přítomné momenty, které by šlo hledat i v současných kritikách liberální demokracie?

Před výběrem tématu si prosím určitě přečtěte text v odkazu výše (anglicky).

  • Balot, Ryan K. Greek Political Thought. Malden, MA ; Blackwell, 2006.
  • Holmes, Stephen. The Anatomy of Antiliberalism. Cambridge, Mass ; Harvard University Press, 1993.
  • Mattingly, Harold B. (1997). „The Date and Purpose of the Pseudo-Xenophon Constitution of Athens“. The Classical Quarterly. 47 (2): 352–357.
  • Nakategawa, Yoshio (1995). „Athenian Democracy and the Concept of Justice in Pseudo-Xenophon’s „Athenaion Politeia““. Hermes. 123 (1): 28–46.
  • Ober, J., 1998, Political Dissent in Democratic Athens: Intellectual Critics of Popular Rule, Princeton: Princeton University Press
  • Roberts, Jennifer Tolbert (2011). Athens on Trial: The Antidemocratic Tradition in Western Thought. Princeton: Princeton University Press.

Argument o lidském díle a jeho místo v Aristotelově etických spisech (BAK i MGR)

K čemu slouží tzv. argument o lidském díle (ergon)? V obou Aristotelových etikách najdeme takto označené pasáže v úvodu k vlastnímu etickému zkoumání. Tato práce si klade za cíl projít strukturu Aristotelových textů před a po tzv. argumentu o lidském díle a pokusí se najít shody a rozdíly v jeho pozici a roli v obou spisech. V práci nejde o závěr samotných argumentů, ale spíše o jeho roli v rozvrhu úvodu Aristotelova zkoumání lidského dobra.

  • Achtenberg, Deborah. 1989. “The Role of the Ergon Argument in Aristotle’s Nicomachean Ethics.” Ancient Philosophy 19: 37–47.
  • Barney, Rachel. 2008. “Aristotle’s Argument for a Human Function.” Oxford Studies in Ancient Philosophy34: 293–322.
  • Buddensiek, Friedemann. 2022. “The Ergon Argument in the Eudemian and the Nicomachean Ethics.”
  • Ferguson, Daniel. 2022. “The ‘Belonging to a Kind’ Reading of the Eudemian Ergon Argument.” Ancient philosophy 242: 471–92.
  • Hutchinson, Doug. 1986. The virtues of Aristotle. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Lawrence, Gavin. 2001. “The function of the function argument.” Ancient Philosophy21: 445–75.
  • Lee, Roy C. 2022. “The Function Argument in the Eudemian Ethics.” Ancient philosophy 142: 191–214.

Jak podle Aristotela začíná etika? (MGR)

Komparativní studie struktury úvodů (prvních knih či jejich částí) k Eudémově a Nikomachově Etice. Jak Aristotelés začíná své přednášky (svá zkoumání?) a jak postupuje, aby se dostal k vlastnímu substanciálnímu výkladu etiky. Jaké rozdíly lze vysledovat ve struktuře úvodu obou Aristotelových Etik?

  • Allan, Donald James. 1980. “Quasi-mathematical method in the Eudemian Ethics.”
  • Barnes, Jonathan. 1980. “Aristotle and the method of Ethics.” Revue Internationale de Philosophie 133–134: 490–511.
  • Bobonich, Chris. 2006. “Aristotle’s ethical treatises.” In The Blackwell guide to Aristotle’s Nicomachean Ethics Richard Kraut, 12–36. Malden, MA: Blackwell.
  • Devereux, Daniel. 2015. “Scientific and ethical methods in Aristotle’s Eudemian and Nicomachean Ethics.”
  • Gigon, Olaf. 1971. “Das Prooimion der Eudemischen Ethik.”
  • Jost, Lawrence. 1991. “Eudemian Ethical Method.” In Essays in Ancient Greek Philosophy IV: Aristotle’s Ethics JP Anton and A Preus, 29–40. Albany: SUNY Press.
  • Karbowski, Joseph. 2015. “Is Aristotle’s Eudemian Ethics Quasi-Mathematical?” Apeiron 348: 368–86.
  • Kenny, Anthony. 2016. The Aristotelian ethics: a study of the relationship between the Eudemian and Nicomachean ethics of Aristotle, Second edition. edn. Oxford: University Press.
  • Natali, Carlo. 2010. “Posterior Analytics and the Definition of Happiness in NE I.” Phronesis 455: 304–24.

 

Úvod > ÚFAR > Vyučující > Jakub Jirsa > Témata závěrečných prací – vedoucí Jakub Jirsa