Tutorský kurz

Cíl tutorského kurzu:

(i) naučit studenty prvého ročníku základním dovednostem při psaní a práci s odbornými texty;

(ii) umožnit intenzivnější komunikaci a předávání zkušeností mezi staršími a mladšími studenty.

Základní principy kurzu:

Tutorský kurz je volitelným kurzem určeným pro studenty prvního ročníku.

Tutory se mohou stát doktorandi či studenti vyšších ročníků (tj. navazujícího magisterského studia či druhého cyklu pětiletého magisterského studia).

Počet studentů, kteří se do kurzu mohou přihlásit, je omezen počtem (dobrovolných) tutorů: maximálně 3 studenti na jednoho tutora.

Kurz probíhá pod dozorem některého z vyučujících ÚFaR, který také udílí tutorům i jimi vedeným studentům atesty.

Obsah tutorského kurzu:

V průběhu tohoto dvousemestrálního kurzu budou studenti rozvíjet své schopnosti v oblasti argumentace, analýzy textu a dalších filosofických dovedností. K tomu poslouží několik společných sezení, která umožní průběžnou zpětnou vazbu i samostatnou práci nad konkrétními problémy a úkoly – formou diskusí a praktických cvičení. Tato setkání budou organizována každé tři týdny ve formě workshopu v malých skupinách (typicky ve středy od 19:10 do 20:45). Absolventi kurzu zde dostanou příležitost rozvíjet své dovednosti buď samostatně, ve spolupráci se spolužáky, nebo pod vedením tutora. Tutoři mohou vést své skupiny samostatně, nebo spolupracovat při vedení společné aktivity.

Zimní semestr:

V tomto semestru je cílem rozvíjet schopnost samostatné interpretace primárního filosofického textu. Tutor vede účastníky kurzu k přesnému a kritickému čtení, identifikaci argumentační struktury a filosofické reflexi. Kromě toho si studenti osvojí dovednost dotáhnout tuto interpretační práci do podoby vlastní prezentace. V jednostránkovém pracovním listu a následné písemné interpretaci se studenti učí formulovat přesný, stručný a logicky navazující psaný projev; při přípravě a přednesu referátu pak kultivují schopnost ústního vyjadřování.

Harmonogram a úkoly (Termíny setkání pro zimní semestr: 8.10.2025, 22.10.2025, 12.11.2025, 3.12.2025)

Úkol 1: Pracovní list k primárnímu textu

Student si po konzultaci s tutorem vybere úryvek z jedné ze dvou knih, které četl k přijímací zkoušce. Tento úryvek si tutor i tutorče znovu přečtou.

Setkání 1: Vyplnění pracovního listu a rozprava nad ním s tutorem a s ostatními studenty (mj. o specifických nesnázích při interpretaci textu).

Úkol 2: Interpretace jiného úryvku téhož textu

Na základě téže knihy jako v úkolu 1 (ale jiného úryvku, o rozsahu 2-3 stran) bude zadána písemná interpretace neznámého úryvku na místě.

Formát:

  • 100 minut práce bez pomoci dalších materiálů.
  • Výsledkem je interpretace (2-3 normostrany), která:
    • odhalí a popíše hlavní argumentační linii,
    • zasadí úryvek do širšího kontextu díla nebo filosofie autora,
    • případně připojí námitku nebo rozšíření.

Setkání 2: Zadání a psaní interpretace. Doporučeno je i doplňkové setkání věnované psaní interpretace a práci s primárními texty.

Setkání 3: Následná konzultace s tutorem – zpětná vazba, návrhy na zlepšení, možnost revize textu. Termín individuálních setkání na základě dohody s tutorem.

Úkol 3: Referát na jiný primární text

Student připraví referát na odlišný primární text (než v předchozích dvou úkolech). Cílem je:

  • referát připravit písemně,
  • vysvětlit celek/část textu ostatním,
  • pojmenovat centrální problém/y textu,
  • připravit k textu otázku nebo problém pro diskusi.

Setkání 4: Instruktáž k tomu, jak referovat filosofický text – rozdíl mezi písemným a ústním podáním. Diskuse o možnosti využití vizuálních pomůcek (Tj. prezentace, handout…).

Setkání 5: Prezentace referátů ve skupině, vedená diskuse.

Letní semestr:

V letním semestru má kurz za cíl podpořit studenty v procesu psaní seminární práce o rozsahu 7-10 normostran, která spočívá v analýze vybraného primárního filosofického textu nebo na návrh řešení přiměřeně konkrétního filosofického problému a zahrnuje práci se sekundární literaturou.

Harmonogram a úkoly:

Setkání 1: Seznámení s tématem a výběr primárního textu

  • Cíl: Seznámení studentů s obsahem, požadavky a cíli tutorského kurzu v LS. Vyjasnění procesu výběru tématu seminární práce, který probíhá ve spolupráci s tutorem.
  • Aktivity: Prezentace různých filosofických textů, diskuze o možnostech výběru tématu, brainstorming.

Setkání 2: Výběr sekundární literatury a techniky práce s fil. textem

  • Cíl: Pomoci studentům vybrat relevantní sekundární literaturu pro jejich téma a seznámit je s metodami používanými při čtení a analýze filosofických textů, nebo s problémy při konstrukci vlastní filosofické argumentace a vlastním filosofickém tázání.
  • Aktivity: Práce ve skupinách na analýze vybraných textů, hledání argumentů, nevyřčených předpokladů a diskuse o práci se sekundární literaturou
  • Výstup: Každý student vytvoří seznam čtení a anotace k jednotlivým titulům, které budou použity při psaní práce.

Setkání 3: Struktura seminární práce a argumentace

  • Cíl: Naučit studenty strukturovat jejich seminární práci a formulovat argumenty, které budou obhajovat ve své práci.
  • Aktivity: Vytváření osnovy seminární práce, trénink v sestavování jasného a vzhledem k vybranému textu relevantnímu argumentu. Simulované diskuse o tématech seminární práce, kritická analýza cizích argumentů.
  • Výstup: Od prvního nástřelu struktury práce a hlavních argumentů, konzultace s tutorem o rozvrhu práce přejít k revidované verzi práce a argumentů, které zohlední zpětnou vazbu.
  • Stanovení termínu pro odevzdání první verze práce (draft).

Setkání 4: Revize a zpětná vazba na draft práce

  • Cíl: Pomoci studentům revidovat jejich práci na základě získané zpětné vazby a připravit ji na finální odevzdání.
  • Aktivity: Zpětná vazba od tutorů, revize jednotlivých částí práce.
  • Výstup: Vylepšený návrh seminární práce.

Konzultace a individuální práce:

Každý student má během semestru nárok na dvě individuální konzultace s tutorem, zaměřené na konkrétní problémy při psaní.Součástí společných sezení bude i vyhrazený čas na individuální psaní, kdy bude možné pod dohledem tutora pracovat přímo na textech

Výstup: Seminární práce o rozsahu 7-10 NS

Atesty:

Studenti získají za úspěšné vypracování všech výše zmíněných úkolů dva zápočty (jeden za úkoly v zimním, druhý za úkoly v letním semestru).

Tutoři získají za úspěšné vedení studentů dvě zkoušky, jednu za zimní a druhou za letní semestr (v případě pregraduálních studentů), případně splnění jedné povinnosti svého studijního plánu po skončení celého kurzu (v případě doktorandů).

Přihlášky:

Studenti 1. ročníku se hlásí do tutorského kurzu zápisem do přihlašovacího formuláře v knihovně ÚfaR-u přibližně na přelomu září a října, na začátku zimního semestru. Definitivní přiřazení studentů tutorům probíhá na schůzce tutorů se studenty, konající se zpravidla bezprostředně po uzávěrce zápisu do tutorského kurzu. Konkrétní termíny pro daný akademický rok budou včas vyvěšeny na nástěnce a na webových stránkách.

Zájemci o tutorování z řad studentů vyšších ročníků a doktorandů se hlásí vyučujícímu vykonávajícímu nad tutorským kurzem dozor (v současnosti dr. Ondřej Švec, kontakt viz níže) buď osobně v konsultačních hodinách nebo e-mailem kdykoli v průběhu zkouškového období po letním semestru bezprostředně předcházejícím akademickému roku, pro nějž se student do tutorského kurzu hlásí. Konečné rozhodnutí o tom, kterým zájemcům bude tutorování umožněno, je v kompetenci ředitele ÚFaR-u po poradě s vyučujícím vykonávajícím nad tutorským kurzem dozor a se studijním poradcem. O tomto rozhodnutí budou zájemci vyrozuměni e-mailem nejpozději 30.9. příslušného roku.

Aktuální kontakt: dr. Ondřej Švec, m.č. 222, e-mail: ondrej.svec@ff.cuni.cz

Úvod > Studium > Filosofie > Tutorský kurz