Magisterské studium

I. Obecná charakteristika

Program obsahuje dvě specializace:

  1. Specializace Historicko-filologická religionistika si klade za cíl vychovávat kvalitní odborníky na rozličná náboženství. Student si v ní volí dva náboženské okruhy, na něž se zaměří (jeden hlavní, druhý vedlejší), přičemž součástí studia je i nějaký pramenný jazyk, který se k některému z těchto okruhů váže. V případě sdruženého studia volí student pouze hlavní okruh.
  2. Specializace Symbolické fenomény současnosti je zaměřena na studium náboženských či kvasi-náboženských jevů z naší evropské současnosti či nedávné minulosti. I tato specializace z části vychází z historického studia, jež se na našem ústavu tradičně provozuje, pracuje s ním odlišně: student předměty k dílčím náboženstvím absolvuje s cílem lépe si osvojit obecné principy náboženských jevů a symbolického myšlení, které jsou na těchto náboženstvích předváděny, a díky tomu pak lépe porozumět jejich obdobám v našem současném světě.

II. Specializace Historicko-filologická religionistika:

Studijní plán (doc) (popř. zde ve dvouoborové verzi) této specializace je koncipován tak, aby studenty připravoval ke státní závěrečné zkoušce, při níž se předpokládá:

  1. Velmi dobrá znalost primárního náboženského okruhu. Typicky volí studenti z následujících možných: judaismus, křesťanství, islám, náboženství Germánů, řecké náboženství, římské náboženství, indická náboženství, buddhismus, náboženství Syropalestiny a Mezopotámie, egyptské náboženství, čínská náboženství; výjimečně lze individuálně dohodnout i jiné specializace.
  2. Slušná znalost druhého náboženského okruhu z následujících možných: judaismus, křesťanství, islám, náboženství Keltů+Germánů+Slovanů, řecké náboženství, římské náboženství, indická náboženství, buddhismus, náboženství Syropalestiny a Mezopotámie, náboženství Dálného východu. (Ve sdruženém studiu druhý náboženský okruh není.)
  3. Znalost jednoho pramenného jazyka s jedním nebo oběma těmito okruhy spojeným. V případě velmi obtížných jazyků (klasická řečtina, klasická latina, sanskrt) bude mít student k danému textu u SZK k dispozici i překlad, jazyky o něco snazší (hebrejština, staroseverština, koránská arabština, novozákonní řečtina, latina novozákonní nebo středověká teologicko-filosofická) musí ovládnout tak, aby mohl text v nich u SZK překládat bez pomoci překladu. Bude-li student mít jiný jazyk než některý z výše uvedených, budeme otázku překladu řešit vždy ad hoc (z části i po dohodě s vyučujícím daného jazyka).
  4. Dobrá orientace v religionistických teoriích a metodách.

III. Specializace Symbolické fenomény současnosti

Studijní plán (doc) (popř. zde ve dvouoborové verzi) je v případě této specializace mnohem volnější než u historicko-filologické specializace a umožňuje kombinování rozličných předmětů k dějinám náboženství i k religionistickým teoriím a metodám. Specifikem této specializace je její částečné empiricko-experimentální zaměření, ať už realizované formou empirických výzkumných projektů, nebo formou projektů experimentálně-kreativních.

IV. Tutorský systém

  • Studium je do velké míry individuální. Jedinými povinnými předměty společnými pro všechny studenty jsou dva Diplomní semináře a dva Semináře vědecké práce, ostatní předměty studijního plánu jsou vymezeny jen velmi obecnými skupinami povinně volitelných předmětů, jejichž konkrétní náplň má každý student jinou v závislosti na svém zaměření. Abychom se proto všichni v takto volném plánu vyznali, provozujeme tutorský systém a konkrétní průběh studia si evidujeme bokem v samostatné online tabulce.
  • Jako obecný (meta)tutor pro všechny studenty funguje Radek Chlup, který spravuje online tabulku s plány a dbá na to, aby dohodnuté předměty byly nasledně správně nastaveny ve skupinách ve studijním plánu v SIS. Radek Chlup Vám po nástupu do studia všem v online tabulce vygeneruje list s Vašim studijním plánem a kontaktuje Vás. Následně byste se ním po zbytek studia měli být v kontaktu a každý semestr mu hlásit, jaké předměty jste splnili, jaké nové jste si zapsali a jaké už plnit nebudete a chcete je z tabulky vyškrtnout.
  • Zatímco ve specializaci Symbolické fenomény současnosti toto stačí, ve specializaci Historicko-filologická religionistika si ve spolupráci s Radekm Chlupem musíte pro každou ze svých dvou náboženských specializací (viz bod II.1–4) vybrat i dílčího tutora, s nímž bude domlouvat konkrétní studijní náplň.
    • Tutorem by měl být interní zaměstnanec ÚFaRu. Dílčími tutory jsou typicky Joseph Chadwin pro náboženství Asie, Radek Chlup pro staré Řecko a křesťanství, Jan Kozák pro Kelty/Germány/Slovany, Martin Pehal pro Egyp. Individuálně lze dohodnout i jiné přiřazení, popř. lze kromě oficiálního tutora mít též konzultanta externistu.
  • Student specializace Symbolické fenomény současnosti dílčího tutora nepotřebuje a své předměty si domlouvá pouze s obecným tutorem.
  • Úkolem tutora je zjistit, jaké znalosti a dovednosti studentovi ve zvolených specializacích schází, a na základě toho mu pomoci vymyslet, jak přesně studijní plán naplnit, ať už absolvováním některých ze standardně vypisovaných kursů na ÚFaRu či jiných ústavech nebo plněním individuálních studijních úkolů (např. písemných prací) šitých studentovi na míru.
  • Na začátku každého semestru je student povinen se se svými tutory sejít, podat jim zprávu o činnosti za minulý semestr a naplánovat si práci na semestr nadcházející. V případě potřeby lze pochopitelně s tutorem dohodnout i jinou periodicitu schůzek.

VI. SIS

  • Studijní povinnosti lze plnit dvěma způsoby:
  1. Absolvováním reálně vyučovaných kurzů (ať už na ÚFaRu, nebo na jiných ústavech), které si student v SIS zapisuje pod jejich standardními kódy. Je-li nějaký kurz vypisován pod vícero kódy, zapisujte si jej ve variantě, která se kreditově a atestačně co nejvíce blíží obecnému předmětu, jejž tímto kurzem máte plnit.
  2. Plněním individuálních povinností, které si student domluví s tutorem – např. písemné práce či individuální zkoušky ze zadané literatury. Tyto individuální atestace si student v SIS zapisuje pomocí virtuálních předmětů s kódem ARL5 (Písemná práce z řeckého náboženství apod.).
  • U typu (1) musíte s Radkem Chlupem dohodnout, aby kód daného kurzu přidal do příslušné skupině PVP, do níž má daný kurz patřit. U typu (2) s ním pak musíte dohodnout, aby daný předmět vypsal.
  • Vzhledem k tomu, že SIS není schopen zachytit individuální odlišnosti při plnění všech skupin PVP, bude pro Vás základní evidenci plnění plánu představovat naše online tabulka. Na závěr každého semestru si proto do ní nechte od Radka Chlupa všechny udělené atestace zapsat.
Úvod > Studium > Religionistika > Magisterské studium