Didaktikon

Filosofie v Didaktikonu

Zájemcům o filosofii nabízíme výukové materiály (pracovní listy, myšlenkové mapy a krátká videa), které vznikly při přípravě exponátů „Filosofický trenažér“ (2024) a „Automat na filosofické divadlo“ (2022) pro vzdělávací centrum Didaktikon v Kampusu Hybernská. 

Filosofický trenažér mohou zájemci v Didaktikonu osobně navštívit, nebo si pro svoji třídu objednat některý z nabízených workshopů. Informace o nich naleznete zde. 

Návštěvou exponátu lze vhodně doplnit nejen středoškolskou výuku filosofie, ale i výuku jiných oborů ze základů společenských věd nebo výchovy k občanství. 

Filosofický trenažér

Filosofický trenažér je „intelektuální boulder“, exponát rozvíjející myšlení návštěvníků. Žáci a žákyně mohou s pomocí interaktivních videí, myšlenkových map a pracovních listů zodpovídat následující otázky: 

  • Proč, kdy a jak máme kriticky myslet?
  • Co je láska?
  • Máme trávit život ve virtuálních světech?
  • Jak se máme chovat k životnímu prostředí?

Mohou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené tak, aby tvořily několik tras různé obtížnosti. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny.

Doporučujeme s trenažérem pracovat přímo v Didaktikonu. Čeká vás scénograficky zpracovaný prostor, který umocní celý zážitek, v případě objednání workshopu také lektorské provázení.

Všechny složky exponátu ale nabízíme i v elektronické podobě, volně ke stažení a využití přímo ve školách.

Vyučujícím doporučujeme začít četbou listu představujícího možnosti práce s vytvořenými materiály.

Vstupní úlohy jednotlivých tras jsou zadané a vysvětlené v krátkých videích. Ta jsou k dispozici na Google Drive zde. Videa jsou rozdělená na krátké části. Po konci každé z nich doporučujeme zařadit do výuky krátkou diskusi, případně i hlasování o nabízených otázkách.

Po shlédnutí videí a vstupních diskusích doporučujeme nechat žáky a žákyně samostatně zodpovídat otázky uvedené na myšlenkových mapách:

Následně doporučujeme žáky a žákyně vyzvat k četbě pracovních listů, zodpovídání otázek a řešení úloh. Ke každému tématu jsme připravili kratší variantu pracovního listu, určenou primárně pro 2. stupeň ZŠ, a rozsáhlejší variantu, určenou primárně pro SŠ. V obou případech se nám osvědčilo nechat žáky a žákyně pracovat v malých skupinách o 3 či 4 osobách. V rámci skupiny má každý jednotlivec číst jednu sekci pracovního listu (u kratší varianty jde téměř vždy o 1 stranu, u rozsáhlejší varianty se zpravidla jedná o strany 2, v takovém případě je lze vytisknout i na 1 list). Následně mají členové skupiny odpovědi navzájem sdílet a diskutovat o nich.

Pracovní listy naleznete zde:

Kódy s řešením jednotlivých tras lze zadávat na těchto adresách:

Automat na filosofické divadlo

Filosofické divadlo je projekt, který rozvíjí u středoškolských žáků a žákyň schopnosti interpretace, argumentace a diskuse pomocí „interpretační improvizace“, při níž účastníci vystupují v rolích filosofů či vědců.

Náš projekt zároveň filosofické divadlo zasazuje do kontextu problémově orientované výuky filosofie. Cílem problémově orientované výuky filosofie je rozvíjet myšlení studentů skrze tematizaci problémových filosofických otázek. Problémově orientovaná výuka filosofie optimálně zahrnuje (a) formulování těchto otázek, a to i samotnými studenty; (b) jejich samostatné zodpovídání studenty; (c) kritické zvažování základních variant možných odpovědí jiných autorů či tradic, a to v jejich nejpřesvědčivějším a nejsrozumitelnějším představení.

Na tvorbě exponátu se podíleli žáci a žákyně Gymnázia Na Vítězné pláni a vysokoškolští studenti a studentky z Filozofické fakulty, Husitské teologické fakulty a Matematicko-fyzikální fakulty UK. Všichni účastníci měli zaprvé za úkol navrhnout tematizované problémové otázky. Mělo jít o otázky obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa; a zároveň o otázky, které jsou v určitém smyslu filosofické (otázky nezodpověditelné jednoznačně prostředky současné vědy; a/nebo zpochybňující koncepce, o nichž běžně nepřemýšlíme; a/nebo takové, že na ně existují přinejmenším 2 odpovědi, které lze hájit dobrými důvody). Z návrhů účastníci odhlasovali 10 nejdůležitějších otázek. 

Pracovní listy k těmto otázkám, připravené odborníky z Ústavu filosofie a religionistiky, si můžete stáhnout, případně je následně vytisknout či poskytnout studentům pro četbu na tabletu nebo PC a pracovat s nimi přímo ve výuce:

  1. Co je pravda? Existuje vůbec? Pokud ano, existuje jediná objektivní pravda, nebo má každý svou?
  2. Existuje Bůh? Přináší náboženství více výhod, nebo hrozeb?
  3. Co je dobro? Co je zlo? A je možné zlo zcela vymýtit?
  4. Spočívá smysl života v práci? A má život vůbec smysl?
  5. Co je to láska?
  6. Měly by mít ženy právo na interrupci?
  7. Co je dobrá smrt? Měla by být povolena eutanazie?
  8. Je důležitější dávat prostor svobodě jedince, nebo klást důraz na společnost jako celek?
  9. Je demokracie nejlepší způsob vlády?
  10. Jak bychom měli řešit změnu klimatu? Jak bychom se měli chovat k životnímu prostředí?

Stáhnout si můžete také pracovní listy popisující koncept filosofického divadla:

  1. bližší informace o projektu, filosofickém divadle na Gymnáziu Na Vítězné pláni a problémově orientované výuce filosofie;
  2. filosofické divadlo na Gymnáziu Jiřího Ortena;
  3. divadelní metody ve výuce filosofie.

Autor fotografie Martin Pinkas.

Úvod > Studium > Spolupráce se SŠ > Didaktikon