Zájemce o filosofii srdečně zveme k návštěvě exponátu „Automat na filosofické divadlo“, který je od 6. 9. přístupný v nově vznikajícím vzdělávacím centru Didaktikon v Kampusu Hybernská. Návštěvou exponátu se studenty (s třídou v rámci povinného úvodu do filosofie, účastníky filosofického semináře apod.) lze podle našeho názoru vhodně doplnit středoškolskou výuku filosofie. Co vás na místě čeká?
Filosofické divadlo je projekt, který rozvíjí u středoškolských studentů schopnosti interpretace, argumentace a diskuse pomocí “interpretační improvizace”, při níž účastníci vystupují v rolích filosofů či vědců. Exponát zprostředkovává zkušenost filosofického divadla: umožňuje pouštět krátké (2-3 minuty) videozáznamy jednotlivých výstupů a dialogů. Zároveň filosofické divadlo zasazuje do kontextu problémově orientované výuky filosofie, což je pojetí výuky tohoto oboru, které se nám jeví smysluplné a které lze uplatňovat i nezávisle na filosofickém divadle.
Cílem problémově orientované výuky filosofie je rozvíjet myšlení studentů skrze tematizaci problémových filosofických otázek. Problémově orientovaná výuka filosofie optimálně zahrnuje (a) formulování těchto otázek, a to i samotnými studenty; (b) jejich samostatné zodpovídání studenty; (c) kritické zvažování základních variant možných odpovědí jiných autorů či tradic, a to v jejich nejpřesvědčivějším a nejsrozumitelnějším představení.
Na tvorbě exponátu se podíleli studenti Gymnázia Na Vítězné pláni a vysokoškolští studenti z Filozofické fakulty, Husitské teologické fakulty a Matematicko-fyzikální fakulty UK. Všichni zapojení studenti měli zaprvé za úkol navrhnout tematizované problémové otázky. Mělo jít o otázky obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa; a zároveň o otázky, které jsou v určitém smyslu filosofické (otázky nezodpověditelné jednoznačně prostředky současné vědy; a/nebo zpochybňující koncepce, o nichž běžně nepřemýšlíme; a/nebo takové, že na ně existují přinejmenším 2 odpovědi, které lze hájit dobrými důvody). Z návrhů účastníci odhlasovali 10 nejdůležitějších otázek, na něž se následně soustředí exponát jako celek:
Pokud byste se rozhodli navštívit exponát se studenty, doporučujeme např. následující program, který lze s celou třídou stihnout zhruba za 90 minut (postup lze samozřejmě proměňovat podle preferencí pedagoga či studentů): Automat na filosofické divadlo, workshop na 90 minut.
Pracovní listy jsou na místě k dispozici vytištěné (vždy v několika exemplářích ke každé otázce). Můžete si je ale také stáhnout a použít ve výuce (např. v návaznosti na návštěvu exponátu, ale i nezávisle na ní). Pracovní listy si také můžete stáhnout zde, případně je následně vytisknout či poskytnout studentům pro četbu na tabletu nebo PC a pracovat s nimi přímo ve výuce:
Stáhnout si můžete také pracovní listy popisující koncept filosofického divadla:
Vzdělávací centrum Didaktikon zároveň nabízí účast na komentovaných prohlídkách a workshopech. Nabídku naleznete na internetových stránkách vzdělávacího centra Didaktikon.
Autor fotografie Martin Pinkas